Szakmai konferencia a motoros képzésről

Életeket tudunk megmenteni azzal, ha közösen teszünk a motorosok közlekedési moráljának javításáért, hangzott el Balmazújvárosban, a Koroknai Autósiskola által szervezett III. Motoros Fesztivál köré szervezett közlekedésszakmai konferencián, ahol a motoros képzésben érdekelt autósiskolák szakemberei, valamint a hatóság vezetői összegezték tapasztalataikat. A NKH a legmagasabb szinten képviseltette magát a rendezvényen, az esemény fővédnökségét Győri Gyula, a hatóság elnöke vállalta el.

Közlekedésszakmai konferenciával nyitották meg a szervezők a balmazújvárosi III. Motoros fesztivált: a kétnapos – motoros felvonulással, rock koncertekkel színesített – rendezvény előtt a Koroknai Autósiskola tulajdonosa által szervezett konferencián a motoros képzésben érdekelt autósiskolák szakemberei, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság vezetői, témafelelősei tartottak előadásokat. Ezek az összes előadó esetében a motoros képzés és továbbképzés eddigi eredményeit, illetve a képzés megújításának lehetőségeit járták körül.
„A 17 ezres kisváros nyitottságát, befogadását jelzi ez a rendezvény is” – ismertette Balmazújváros hozzáállását a motoros fesztiválhoz dr. Veres Margit polgármester, aki elmondta: a színvonalas magánkezdeményezést koncertek szervezésével, a helyszín biztosításával támogatja a város. Balmazújváros azonban nem csak ezen a hétvégén, hanem az év további napjain is várja a látogatókat, a Tiszántúl egyedülálló termálfürdőjével, illetve a helyi kastélyban berendezett Picasso-kiállítással, amely egyúttal a város kulturális életének meghatározó színfoltja is, hangzott el. „A konferencia a motorozási kultúra növelését kívánja elérni, amit a jövőben is támogatni fogunk” – fogalmazott a város első embere.

A motorosok a legszervezettebbek

Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke elmondta, a hatóság a jogszabályok által ráruházott feladatok mellett a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram révén vesz részt a közlekedési morál, a közlekedésbiztonsági helyzet javításában. „A hatóság az összes olyan kezdeményezés élére kíván állni, amelynek célja, hogy minél kevesebb közlekedési baleset legyen” – indokolta a hatósági szerepvállalást Győri Gyula. Kijelentette, a szervezet a közlekedés valamennyi ágát ellenőrzi, ezek tevékenységét felügyeli. Ahogy fogalmazott, az ellenőrzés nem a közlekedés szereplőinek vegzálását jelenti, hanem az Akcióprogramban megfogalmazott jogszabályokat kívánják harmonizálni a gyakorlattal. „A jogszabályok betartatása nem mérlegelés kérdése, hanem a hatóság törvényben előírt feladata” – fogalmazott az elnök, aki elmondta: a jogszabályi előírások gyengítése nem minden esetben hozza meg a kívánt hatást. Példaként említette a kerékpárosokra vonatkozó szabályok liberalizálását, amely tapasztalataik szerint a kerékpárosok szabálykövetésének lazulását is magával hozta. Az enyhítés célja, iránya helyes, azonban sajnos vannak, akik visszaélnek ezzel, hangzott el. A hatóság válasza erre olyan programok indítása, amelyek révén elősegíthetik a közlekedésbiztonsági ismeretek elsajátítását. A motoros társadalom szerinte a „közlekedés egyik legszervezettebb, legegységesebb részét képezi”, és ezt a közösséget a motorozás szeretete, szenvedélye tartja össze. A közlekedési morál javítása közös ügy, ezért össze kell fogni mindenkinek, hiszen ezzel életeket lehet megmenteni, mondta Győri Gyula.

Életkorhoz kötött jogsi

A motoros járművezető képzés helyzetéről dr. Gottlieb Adrián, az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Képzési és Vizsgáztatási Főosztály főosztályvezetője tartott előadást: kimutatásai szerint az elmúlt öt évben 2012 volt a csúcsév az elméleti alapvizsgázók és a járműkezelési alapvizsgázók számában. Ennek oka, hogy a jogosítvány megszerzésének korhatára változott 2013-tól, ezért sokan ennek bevezetése előtt igyekeztek jogosítványt szerezni. Az utóbbi fél évtized alatt összesen 57 ezret meghaladó volt a kiadott vizsgaigazolások száma, tudtuk meg. A motoros jogosítványszerzés feltételeinek változásában az a legfontosabb különbség, hogy 2013-tól életkorhoz kötötték ennek megszerzését. A döntéshozók azt várták az intézkedéstől, hogy az érettebb, 24 éves sofőrök megfontoltabban, nagyobb rutinnal, kevesebb baleseti szituációt okozva fognak majd közlekedni a nagymotorokon.
A motoros oktatás eredményességének növelését, ennek lehetőségeit már Novák Ferenc elemezte. A Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Képzési és Vizsgáztatási Főosztály főosztályvezető-helyettese megrázó statisztikával szemléltette ennek fontosságát. 2001 és 2012 között az Európai Unióban 63 százalékkal nőtt a motorosok száma. Noha a motorosok uniós szinten csupán a közlekedés 2 százalékát teszik ki a közutakon, de a halálos közúti balesetek áldozatainak számában arányuk eléri a 17 százalékot! Ennek okai – többek között – a kisebb stabilitás, a kisebb védelem, a nehezebb észlelhetőség. „Ezeket a hátrányokat csakis az oktatás javításával lehet ellensúlyozni” – állapította meg. A motoros oktatás módszertatának megújítása szükségszerű, ehhez azonban először a problémákat kell feltárni. Az oktatásban tapasztalt problémák között említette, hogy az oktatók gyakran kifejezetten a vizsgapályára és nem a gyakorlatban tapasztalható nehézségekre készítik fel a tanulókat; csak instrukció alapján történik az oktatás, a tanuló nem látja motorozni az oktatót; mivel az oktatás gyakran csak a közlekedési szabályok betartására koncentrál, ezért vészhelyzetben pánikreakció alakul ki a tanulónál; a személygépkocsival történő kíséret miatt nem oktatható az autóbuszsáv használata, az álló járművek melletti elhaladás, ami miatt téves biztonságérzet alakul ki a tanulóban. Kifejtette, a hatóság feladata, hogy különböző közlekedésbiztonsági programok, ellenőrzések, a közlekedésre vonatkozó szabályváltozások előkészítése, motoros kiadványok és a különböző fesztiválokon való megjelenés révén szolgálja a közlekedésbiztonsági célok elérését.

E-learning: új lehetőség

Van-e létjogosultsága az e-learning képzésnek? – tette fel a kérdést dr. Szőcs Károly, az E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérgazgatója „Az eltelt évek alatt a tanulók tízezres nagyságrendben jelentkeztek a szerződött autósiskolákon keresztül az e-learning képzésre. Elmondhatjuk, hogy mára sikerült a teljes adminisztrációt is magába foglaló komplex, korszerű és rugalmas képzési rendszert kialakítanunk” – mondta a vezérigazgató, aki leszögezte: ők az elméleti tudásszerzésre kínálnak alternatívát, nem a gyakorlatra. Az e-learning képzés előnyei között említette rugalmasságát, hogy bármikor elérhető, a tanulóhoz igazodó, és hogy az állandó visszacsatolás révén folyamatosan ellenőrizheti tudását a tanuló. A vizsga sikerességi mutató szerint a tanulók ezzel a módszerrel a hagyományos képzéshez viszonyítva magasabb vizsgaeredményességet tudnak elérni, állította. Az innováció nem áll meg, a jövőben tableten és telefonon is elérhetővé teszik az e-learning képzés anyagait.
Bacsó Attila rendőr alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály vezetője a megye közúti közlekedésbiztonsági eredményeit ismertette. Elmondta, 1963 óta vezetik a statisztikát és az országos adatokkal szemben (amely tavaly évek óta először ismét emelkedett) Hajdu-Bihar megyében 2014-ben soha nem vesztette ilyen kevés ember életét közlekedési balesetben: tavaly összesen 28-an haltak meg a közutakon a megyében. Az időarányos statisztika szerint az idei első félévben azonban romlott a helyzet, növekedett a belesetek száma, eddig egy motoros vesztette életét. Szavainak szomorú aktualitást adott, amiről Bacsó Attila rendőr alezredes előadása közben még nem tudhatott: a konferenciától néhány kilométerre, Debrecenben újabb motoros vesztette életét egy baleset során. A fő baleseti okokat elemezve elmondta, az elsőbbségi szabályok megsértése, az előzés szabályainak megsértése és a sebesség helytelen megválasztása okolható leggyakrabban a tragédiákért.

Motorosok képzése mesterfokon

Szabó Ákos a Honda Safety Hungary vezető instruktora a cég küldetését ismertetve elmondta:  céljuk a motorkerékpárosokat érintő közúti balesetek számának csökkentése. Ezt a motorkerékpárosok vezetéstechnikai képességeinek és vezetési kultúrájának továbbfejlesztésével kívánják elérni. Szintekre bontott tanfolyamaikon módszeres, fokozatos és alapos képzéssel érik el, hogy végzett hallgatóik képesek legyenek a biztonságos motorozásra. A magasabb szintek közvetlenül az őket megelőző szintekre épülnek, és kizárólag csak az előző szintek sikeres elvégzése után lehet jelentkezni rájuk. Oktatják a helyes testtartás, az egyenes és eltolt szlalomozást, a súlypont áthelyezést, a kanyarodási technikákat, a vészfékezést, egyensúly gyakorlatokat, gyors kikerüléseket, lejtőn megállást, elindulás és megfordulást, biztonságtechnikát. Képzésük a hosszú évek óta motorozó, tapasztalt motorosoknak is erősen ajánlott, ennek révén a rutinos sofőrök is magasabb szintre emelhetik tudásukat, képességeiket.

Közös cél, közös ügy

A konferencia zárszavában Érsek István, az NKH elnökhelyettese, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője kifejtette: a hatóság jelenlévő előadói aktív motorosként érintettek a kérdéskörben, ezért nem csak a hatóság, hanem a motorosok szemszögéből is rálátnak a területre. A konferencia hasznossága vitathatatlan, hiszen szakmai részéről rengeteg kérdés, javaslat, ötlet vetődött fel a hatóságot érintő képzés megújításával kapcsolatban. „Ez számunkra örömteli, hiszen a közlekedésbiztonság közös ügyünk, a balesetek számának csökkentéséért csak közösen, egymással összefogva tudunk tenni” – mondta. A szakmai nap után a szórakozás vitte prímet: a városi motoros felvonulást vezetéstechnikai és ügyességi versenyek, streetfighter show, majd vezetett motoros túra követte, este pedig a motorosok szórakoztatásáról hazai rockbandák gondoskodtak.

Forrás: NKH

x Széchenyi2020