Mikor cseréljük a téli gumiabroncsot?

Az időjárás felmelegedésével időszerűvé válik a téli gumiabroncsok nyárira való cseréje.
Mikor érdemes ezt elvégezni?
Általában akkor javasolják, amikor a napi átlaghőmérséklet már eléri a +7 Celsius fokot, azonban
azoknak érdemes néhány hetet várni a cserével, akik inkább éjszakai, hajnali órákban közlekednek
a hajnali fagyok és lehűlések miatt.
Miért érdemes időben elvégezni a cserét?
A téli abroncsoknak lágyabb a gumikeveréke mint a nyáriaké, így könnyebben túlmelegszenek, tehát a  téli gumik nyáron nem csak zajosabbak és gyorsabban kopnak, hanem a fékhatás is rosszabb lehet. Ehhez hozzájárul a nyári útviszonyokhoz kedvezőtlen abroncsmintázat is.
Mire érdemes figyelni a gumiabroncsoknál?
-Megfelelő levegőnyomástyre
A gumiabroncs nyomását rendszeresen, legalább havonta érdemes ellenőrizni. A jármű gyártója által megadott adatok, a karosszérián elhelyezett adattáblák vagy a gumiabroncs gyártójának adatai mérvadóak. A levegőnyomás mérését mindig hideg abroncsokon kell elvégezni. Ha meleg állapotban végzi a mérést, az ajánlott értékhez adjon hozzá 0,3 bar-t.
-Futófelület kopása
A gumiabroncs előrehaladott kopásánál, fokozottan nő a vízenfutás veszélye, és a fékezési tulajdonságok jelentősen romlanak. Ilyenkor a gumit cserélni kell. Rendszeresen ellenőrizze az abroncs futófelületét, hogy megállapíthassa, a cseréje mikor válik szükségessé. Az ellenőrzés megkönnyítése céljából általában az abroncsok futófelületén, több helyen ún. kopásjelzőket helyeznek el. Ha a kopás olyan mértékű, hogy a kopásjelzők egy magasságban helyezkednek el a szomszédos bordával, ez azt jelenti, hogy a barázda mélysége már nem megfelelő.
-Az abroncs sérülései
Az útakadályon nagy sebességgel történő keresztülhajtáskor sokszor csak az abroncs vázszerkezetét alkotó szálak sérülnek anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs további használata általában a sérülés kiterjedéséhez vezet, és a gumiköpeny oldalán deformációk, dudorok jelenhetnek meg. Ezek a szálszakadás egyértelmű jelei. A kitüremkedés oka, hogy a belső levegőnyomást már csak a belső légzáró, ill. a külső burkoló réteg tartja bent. Az ilyen abroncs használata durrdefekt veszélyét rejti magában, ezért haladéktalanul ki kell cserélni.
-Szelepek ellenőrzése
A szelep fontos szerepet játszik a gumiabroncs levegőnyomásának megtartásában. Előfordulhat, hogy az elöregedett szelepek nem bírják a közlekedés során rájuk ható centrifugális erőt, ami levegőszivárgáshoz vezet. Ezért fontos, hogy ellenőrizze rendszeresen a szelepek állapotát.
-Kiegyensúlyozatlanság
A kopás és a használat során előforduló külső behatások, ütések hatására folyamatosan változik az abroncs tömegközéppontjának helye, súlyeloszlása. Ennek következménye lehet, hogy a kerék nem gördül egyenletesen, hanem fel-le, vagy oldalirányú mozgást, szitálást is végez. Ilyenkor gyengül az abroncs és az aszfalt közötti kapcsolat, így romlik az útfekvés, megnő a fékút, valamint kellemetlen rázkódást, kormányszitálást tapasztalhatunk. A kiegyensúlyozatlanság emellett az abroncsok szabálytalan kopásához, valamint a kerékfelfüggesztés, a csapágyak és a kormánymű idő előtti elhasználódásához vezet. Ezért a gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a rezgés első jeleinek megjelenésekor ellenőrizni kell.
-Tárolás
Szakszerű tárolással a gumiabroncs öregedése csökkenthető. A felni nélküli gumikat állítva és időnként forgatva, a felnin maradt gumikat fektetve tároljuk úgy, hogy a guminyomást 1,0 bar-ra csökkentjük. A gumikat száraz, hűvös helyiségben kell tartani, ahol nem éri őket napfény, és a vegyi anyagokkal, oldószerekkel, kenőanyagokkal, kőolaj-származékokkal sem érintkeznek.

Forrás

x Széchenyi2020