Felkészülés az őszi-téli autós szezonra

Hóeséstől ugyan egyelőre nem kell tartani, mégsem árt elkezdeni a felkészülést a téli időszakra. Az autók őszi és téli felkészítésében sok a közös elem, mindkét évszakban romló időjárási és útviszonyokra kell felkészülni.

Tegyük fel a téli gumikat
A megfelelő futófelülettel rendelkező gumik fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni! A téli gumikon a kötelező minimális bordamélység 4 mm! Amennyiben gumijaink ennél kopottabbak, fel se rakassuk őket, sürgősen vásároljunk újakat. Amikor a nappali hőmérséklet 7 fok alá süllyed, váltsunk téli gumira. Ebben az időszakban már a városokban is sokáig megmaradnak a hajnali felfagyások, egy-egy hidegebb napon pedig az eső is lefagyhat az utakra. Szélátfújásos helyeken már plusz 3 foknál is létrejöhet jegesedés, mert csökken a nyomás/hőmérséklet. Legyünk különösen óvatosak hidakon, felüljárókon!

Cseréljük le az ablaktörlő lapátokat
Az ősz és a tél a nagy esőzések, havazások időszaka. Minden, ami az “égből jön” a szélvédőnkön landol. Plusz mindaz, amit az előttünk haladó, a szembe jövő gépkocsik vagy saját járművünk felver az útról. Olvadáskor, csúszásmentesítés után a sós, homokos latyakot például. Hogy ilyen körülmények között jól kilássunk a szélvédőn, ahhoz tökéletes ablaktörlő lapátok kellenek. Ezeket évente tanácsos lecserélni. Ha azonban csíkozva vagy nagyobb sávokat kihagyva törölnek, tegyünk fel újakat azonnal.

Ellenőrizzük a szélvédőmosó folyadékot
A jó ablaktörlő lapátokhoz megfelelő ablakmosó folyadék is kell, hogy szélvédőnk mindig tiszta, átlátható legyen. Aki szorult már be hosszabb-rövidebb időre egy nagyobb teherautó vagy busz mögé latyakos időben, annak nem kell sokat bizonygatni az elegendő mennyiségű ablakmosó folyadék fontosságát. Akinek pedig fagyott már be (vagy szét!) az ablakmosó tartálya, az tudja, hogy nem véletlenül van nyári és téli ablakmosó folyadék is!

Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot
Vizsgáljuk meg a folyadék szintjét a tartályban, a legfontosabb azonban, hogy a fagyáspont megfelelő legyen. Ezt általános szabályként a várható legalacsonyabb hőmérséklet alatt 5 fokkal kell beállítani. Nálunk mínusz 20-25 fok körül. Feltétlenül ellenőrizzük le az értéket, mert a folyadék megfagyása komoly károkat okoz! Ha van erre szolgáló pipettánk, magunk is megtehetjük, ha nincsen, látogassunk el egy szakszervizbe, ahol műszerrel bemérik. Gyakran akár ingyenesen is.

Ellenőrizzük a légszűrőt
Az eltömődött szűrő nagyban rontja a motor teljesítményét és növeli a benzinfogyasztást is. Olajcserék alkalmával – kb. 10 ezer kilométernyi futás után – érdemes lecserélni a légszűrőt is. Ha valaki nagyon poros körülmények között autózik rendszeresen, annak gyakrabban is.

Vizsgáljuk át a hajtószíjakat és a tömlőket
Ezek az alkatrészek hosszú-, de nem örökéletűek. A hideg felgyorsítja elhasználódási folyamatukat.

Nézzük át a hűtő-fűtő rendszert is
A vezető komfortérzete is biztonságtechnikai tényező, mivel hidegben nő a reakció idő, csökken a koncentráló képesség. De a befagyott, bepárásodott ablakok leolvasztása, párátlanítása nélkül lehetetlenség vezetni is. Akkor is használni akarjuk majd a fűtést, ha hidegben elakadunk, várakozni kényszerülünk, vagy csak lassan tudunk haladni.

Ellenőrizzük a fékeket
Az őszi-téli utak állapota nem ideális autónk számára, ezért elengedhetetlenül fontos, hogy fékeink állapota viszont az legyen! Győződjünk meg arról, hogy mennyire kopottak a fékbetétek, milyen a féktárcsa, stb. Hogy megfelelő-e a fékfolyadék szintje (a minimum és a maximum jelzések között van). Legalább évente műhelyben, műszeresen ellenőrizni kell a folyadék forráspontját is, kétévente pedig teljesen le kell cserélni, mivel higroszkopikus anyag.

Tisztítsuk meg az akkumulátor sarukat és pólusokat, szükség esetén ellenőriztessük az akkumulátor teljesítményét
akkumulátorAz év bármely szakában bosszantó, ha nem indul az autónk. Némi odafigyeléssel azonban sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat. Tisztítsuk meg rendszeresen a korróziótól az akkumulátor sarujait, pólusait, kezeljük kontakt spray-vel, esetleg zsírral vagy glicerinnel. Ha 3 évesnél idősebb ez az alkatrész, szakszervizben méressük be a teljesítményét. Nagy hidegben ez akár 50 %-kal is csökkenhet, s így megtörténhet, hogy már nem lesz elegendő az indításhoz! (Az akku kapacitás/indító áram a hőmérséklet csökkenésével exponenciálisan csökken!)

Érdemes megvizsgálni a gyújtógyertyák vezetékeit is
A töredezett vezetékek befolyásolják a gépkocsi teljesítményét, fogyasztását és megbízhatóságát. A gyártó által előírt időközönként rendszeresen cserélni kell a gyújtógyertyákat is.

Ellenőrizzük a motorolajat
Ezt egy-két havonta illendő megtennünk, most se felejtsük el. Egyúttal győződjünk meg arról is, hogy nem aktuális-e egy olajcsere. Utántöltésnél mindig figyeljünk arra, hogy a gyári specifikációnak megfelelő olaj kerüljön a járműbe, illetve ugyanolyan, mint ami már benne van! (Számít az olaj viszkozitása.)

Ellenőrizzük a világító és irányjelző berendezéseket
Egyenként győződjünk meg arról, hogy minden lámpa, fényszóró és index működik. Szükség esetén cseréljünk alkatrészt.

Előzzük meg a zárak befagyását
Jégoldó spray-vel olajozzuk meg őket az első hajnali fagyok előtt. Tartsunk magunknál (zsebben, táskában) kis kiszerelésű jégoldót, hogy kéznél legyen, ha mégis szükségessé válna.

Védjük az ajtókon lévő gumitömítéseket is
Alapos tisztítás után kenjük át őket glicerinnel vagy szilikonos ápolóval. Ezzel sokat teszünk az ajtók esetleges befagyása ellen, s a szigetelő-tömítő gumik élettartamát is növeljük.

Óvjuk a fényezést, lakkozást
A téli utakról felverődő sós, homokos latyak jelentősen károsítja a kocsi festését. Egy a lakkozás típusának megfelelő viaszréteg felvitelével nagyban csökkenthetjük ezeket a károkat. A szennyeződések eltávolítása is könnyebbé válik ezáltal.

Legyen a tankban bőségesen üzemanyag
Télen különösen figyeljünk arra, hogy legyen minél több üzemanyagunk, hogy ha esetleg elakadunk vagy egy baleset miatt araszolgatásra kényszerülünk, kitartson és tudjunk fűteni is.