Az Inter Cars Online Magazin oldalán jelent meg 22 hasznos tipp amelyet alkalmazva, betartva jobb és rutinosabb motorosokká válhatunk. Két keréken közlekedve különösen fontos, hogy folyamatosan fejlesszük képességeinket. Ehhez a technikai tudás megszerzésén kívül a megfelelő gondolkodásmód elsajátítása is nélkülözhetetlen.
1. Motorozási képességeink túlbecsülése
Sokan megtévesztően azt gondolhatják, hogy gyakorlottabb, kiegyensúlyozottabb, ügyesebb, gyorsabb motorosok társaiknál. Kezdőként be kell látni, hogy sokat kell még tanulnunk, „öreg rókaként” pedig le kell küzdeni a rossz szokásokat, beidegződéseket. Motorosként mindig van mit tanulni, soha ne legyünk önelégültek.
2. Vezetéstechnikai tréningek
Két keréken folyamatosan fejlődni kell. Mindenkinek javasolt energiát fektetni abba, hogy tapasztalatokat szerezzen, új fogásokat, technikákat tanuljon.
3. Off-road tréningek
Egy off-road tanfolyam elvégzése akkor is hasznos és szórakoztató lehet, ha nem tervezel terepen motorozni. A gép irányításának egy olyan oldalával találkozhatsz, amit korábban nem tapasztaltál, és a jövőben is hasznosíthatsz az utakon.
4. Lassú manőverek
Célszerű időt szánni arra, hogy megfelelően megtanuljuk kezelni motorunkat lassú manőverezés során. Erre alkalmas akár egy elhagyott parkoló is, ahol a hátsó fék használatát, megfordulásokat, „nyolcasokat” gyakorolhatjuk.
5. A „vezetés” gyakorlása
Ennek lényege, hogy a megszokott útvonalakon se rutinszerűen, „automata” üzemmódban közlekedjünk. Tudatosan figyeljünk vezetési stílusunkra, annak szabályosságára. Induljunk el azzal a szándékkal, hogy aznap tökéletesen motorozunk.
6. Kommentár
A tudatos motorozást segítheti elő, ha megpróbáljuk „élőben kommentálni” magunkat. Ez a technika lassításra kényszerít, arra ösztökél, hogy gondolkodjunk és csak a motorozásra koncentráljunk.
7. Minden a te hibád!
Természetesen nem minden a te hibád, de úgy kell motoroznod, hogy mások helyett is gondolkozz, illetve meg kell tenni mindent annak érdekében hogy veszélyes szituációk ne alakulhassanak ki (ne haladjunk túl gyorsan, figyeljünk rá, hogy észrevehetőek legyünk stb.).
8. „Láthatatlanok” vagyunk
A motoros a többi járműhöz képest kicsi és dinamikusabban közlekedik, ezért az autóvezetők nem feltétlenül számítanak rá. A sofőrök nagy járműveket „keresnek” az utakon, amelyek elfoglalják a sáv nagy részét és elől két lámpával rendelkeznek. Ennek tudatában kell az utazóközönség többi tagjához viszonyulni.
9. Nem kell mindig gyorsan haladni
Használjuk a motoron töltött időt a kikapcsolódásra, feltöltődésre. Annak ellenére, hogy a motorozás izgalmas élményt nyújt, nem szükséges úgy motorozni, mintha üldöznének.
10. Tartsunk szüneteket menet közben
Motoros túrák alkalmával nem kell egész nap a gépen ülnünk. Tartsunk szüneteket megszemlélni a tájat, ismerkedjünk a környezettel. Sokkal nyugtatóbb élményben lesz részünk.
11. Senkit nem nyűgözöl le
Kerüljük a fölösleges feltűnősködést, akik nem motoroznak figyelmen kívül hagynak. A motoros társak észrevesznek, de különösebben nem érdekli őket milyen géppel közlekedsz, hogyan egykerekezel, vagy bőgeted a motort.
12. Ne utáld az autósokat
Az utakat meg kell osztani sok más járművel: autókkal, buszokkal, teherautókkal, kerékpárosokkal, gyalogosokkal, robogókkal stb.
Az autósok jobbára nem szándékosan „tesznek keresztbe” a motorosoknak. Tedd magad láthatóvá és fogadd el, hogy mindenki követ el hibákat, közlekedj tudatosan.
13. Viselj füldugót
A füldugó fontos eleme a motoros eszköztárnak. A szélzaj okozta halláskárosodás visszafordíthatatlan, egészen kevés kitettség is elég ahhoz, hogy a folyamat kezdetét vegye.
14. Előfordulnak rosszabb napok
Kezdő motorosként kiemelt figyelemmel kell közlekednünk, mert a motor kezelése még nem igazán készség-szintű, de több tapasztalat összegyűjtését követően is lesznek jobb és rosszabb napjaink. Ne szabad elfelejteni, hogy ez nem tükrözi a valódi képességeinket. Ne emésszük miatta magunkat.
15. Számít az erőnlét
Az erőnlétünk az élet több területén meghatározó, a motorozás sem kivétel ez alól. A megfelelő fizikai erőnlét jó mentális állapotot is jelent. Segíti a koncentrációt és javítja az éberséget, később fáradsz, így tovább tudsz motorozni.
16. Ne ülj motorra dühösen
A frusztráltság, felindultság hatására a kisebb zavaró ingerekre is indokolatlanul erőteljes választ adhatunk. Ez a mentális állapot kihat a motorozásra is: agresszív gyorsulás, kemény, egyenetlen fékezések. Türelmetlenség miatt veszélyes manőverekbe kezdhetünk, ami balesetveszélyes szituációkat idézhet elő.
17. Egy kisebb motorkerékpár is lehet szórakoztató
Rendkívül fontos a fokozatosság elve: a nagyobb motorkerékpárok nehezek, tapasztalat hiányában nehezebben manőverezhetőek, mindenkinek érdemes átgondolni, hogy mindenképpen nagy kétkerekűre van-e szüksége. A kisebb motorkerékpárok is sokoldalúak, kezdő motorosként könnyebben fognak mosolyt csalni az arcodra.
18. Egy jó szerelő aranyat ér
Mivel motorozás közben számtalan dologra kell figyelned, jó abban a tudatban útnak indulni, hogy a géped megfelelő műszaki állapotban van. Igazán jó szerelőt nehéz találni, szánj időt és energiát arra, hogy találj egy olyan szakembert, akiben megbízhatsz. Bár költséges lehet, egy jó szerelő aranyat ér.
19. Ne spórolj a gumiabroncsokon
A motorkerékpárok esetében a megfelelő abroncsok még négykerekű társaikénál is nagyobb jelentőséggel bírnak. Az abroncsok tapadását számtalan tényező befolyásolhatja: eső, egy olajfolt, vagy épp falevelek az úton. A jó gumik hatalmas különbséget jelentenek úton és terepen egyaránt. Kíméld meg magad a kellemetlen helyzetektől, és szerezz be megfelelő gumiabroncsokat.
20. Tanulj meg fékezni
Meglepően sokan nem fékeznek megfelelően motorkerékpárral. A lassú haladás gyakorlásakor érdemes fejleszteni fékezési technikánkat is, kísérletezzünk, hogy különböző fékezési intenzitásnál hogyan viselkedik járművünk. A fékezek helyes használatát rutinná kell fejleszteni, hogy olyan helyzetekben, amikor gyorsan kell reagálni a munkát az izommemóriánk végezze el.
21. Sajátítsd el a hátsó fék mesteri szintű használatát
Ne hanyagold el a hátsó féket! A hátsó fék megfelelő használata alacsony sebességnél javítja a manőverezést kis sugarú kanyarokban, megfordulásnál. A gáz, a tengelykapcsoló-vezérlés és a hátsó fék közötti egyensúly megtalálása az egyik leghasznosabb dolog, amit a gépvezérlés tekintetében valaha elérhetsz.
22. Néha egyszerűbb az autót választani
Amennyiben a motorkerékpár az egyetlen lehetséges közlekedési eszközöd, akkor természetesen nem áll fenn a választás lehetősége, más esetben azonban nem szükséges, mindenhová motorral menned, csak azért, mert van. Előfordul – rossz időben, vagy munkába rohanva stb.– , hogy biztonságosabb megoldás lehet az autót választani.